Karkulka - Z originálních loutek Matěje Kopeckého |
(parafráze, převyprávění). Příkladem autorskoprávní citace je převzetí odstavce (či jeho části).
To se má dít vždy do vlastního díla. Problémy bývají s odkazy na zdroj, prověřit autorskou výhradu, rozhoduje i četnost přebírání (neexistuje univerzální pravidlo – závisí na tom, kolik obsahu vydává médium,
z něhož se přebírá, i kolik to, které přebírá), kompilace z více děl či zpřeházení odstavců není vlastním dílem. Z toho vzniká otázka, kolik odstavců (% původního díla) lze přebírat.
Inspirace - příliš častá inspirace je neetická (a protiprávní). I u inspirace zdrojujeme. Čím víc se inspirujeme, tím konkrétnější by měl být odkaz na zdroj. Z toho plyne uvažování o tom, jak přistupovat k převyprávění exkluzivního obsahu rozhovorů. Zdrojování by mělo být pravidlem. Nezdrojuje se obvykle u denních zpráv a tiskových zpráv. Zdrojovat se má médium, ne vydavatel. Nelze rozlišovat „seriózní“ a „bulvární“ obsah – každý má svou hodnotu. Nemá se používat „více zde“. Otázky, které z toho plynou pro vydavatele, jsou zda ubírá mi zdrojování čtenáře či kdy dávat hypertextový odkaz.
-
Povinné uvádění hypertextových odkazů – z dlouhodobého ani krátkého hlediska to nemá žádný efekt, ani na odkazovaný, ani na odkazující web.
Na internetu je slušné dát odkaz. Pokud se média nedomluví jinak, je to "slušné“. Redakce iDnes.cz a Novinky.cz se dohodly, že na sebe nebudou odkazovat hypertextově, ale jen textově.
-
Fotografii bez souhlasu lze užít jen při zpravodajství o události, při níž je foto „užívána“, případně formou autorskoprávní citace. Bez souhlasu nelze užít ani do infografiky. Pozor na práva zobrazených osob. Je obvyklé uvádět zdroj i autora. Bez souhlasu se nepřebírá ani materiál, který není autorskoprávně chráněn, ale je exkluzivní.
-
Doporučení:
- nečiň jiným to, co nechceš, aby jiní činili tobě,
- požádat o souhlas je slušnost a nic to nestojí (a zbytečně jej neudělit se může vrátit jako bumerang),
- vzájemnost,
- řešit problémy včas (aby se obor účinně samoreguloval, protože iniciativa vznikla i jako obrana proti subjektům, které „natvrdo vykrádají“ obsah – agregátory osazené reklamou).