Google a informace |
z toho, jak používáme jeho služby a čím víc toho o nás ví, tím cílenější reklamu nám dokáže nabídnout.
Mně, z pohledu člověka, živícího se internetovou a mobilní reklamou to připadá zřejmé, ale ostatní se dost diví, když zabrousíme na téma „co o nich může vědět Google“. Například když si plánují pořídit telefon s Androidem. Jaké informace tedy o nás Google může vědět a proč se mu hodí
Proč o nás Google schraňuje informace?
Protože je to pro něj výhodné – čím více informací o nás ví, tím cílenější reklamu nám může naservírovat. Jelikož se jedná o společnost poskytující většinu služeb zdarma a vydělávající na reklamě zobrazované ve svých službách, je pro ni zásadní, aby u ní inzerenti reklamu nakupovali a byli spokojeni s jejími výsledky. Na druhou stranu nám zobrazuje reklamu, která je pro nás zajímavější a relevantní.
Jak Google může informace shromažďovat
Záleží na tom, jak moc používáme služby Googlu. Pokud na Googlu nemáme uživatelský účet – např. email, tak o nás schraňuje informace pomocí tzv. cookies. Jedná se o textový soubor, který identifikuje náš prohlížeč (ne tedy přímo nás) a tomu přiřazuje určité chování – co je v tomto prohlížeči vyhledáváno na Googlu, jaké stránky jsou navštěvovány apod. Platnost cookies je omezena na měsíc až několik měsíců, opakovanou návštěvou např. vyhledávače se však platnost prodlužuje.
Pokud však používáme služby Googlu častěji, máme na něm pravděpodobně vytvořený účet s emailovou adresou. Díky tomu zná naše jméno, věk, příp. jak vypadáme z nahrané fotografie. Google prosazuje instalaci prohlížeče Google Chrome, který můžeme propojit s naším účtem a v tu chvíli se všechno, co vyhledáváme, na jaké stránky se díváme… může spárovat s naším účtem, potažmo jménem. Ukládání informací tak může (na rozdíl od cookies) probíhat neomezenou dobu a personalizovaně.
Může to být nebezpečné?
Nebezpečí může být v tom, že se takové informace dostanou na veřejnost nebo k někomu nepovolanému. Google sice dělá vše pro to, aby se to nestalo, ale člověk nikdy neví – už unikla data i z jiných známých webů.
Jak si dále ukážeme, Google o nás může vědět téměř všechno, vpodstatě z dat, která mu postupně poskytujeme může sestavit psychologický profil s tím co máme rádi, co děláme, s kým se stýkáme, kde se pohybujeme apod. Ale popořadě.
Co o nás Google ví tím, že používáme jeho služby
Vyhledávání
Vyhledávání je nejpoužívanější služba Googlu. Pokud něco na Googlu vyhledáváme, uloží se o tom informace. Nemusí se jednat pouze o slova či fráze, ale třeba také o obrázky, které si prohlížíme, o zboží které hledáme pomocí Nákupů Google, vyhledávané zprávy, videa na Youtube…
Chrome
Pokud používáme prohlížeč Google Chrome propojený s naším účtem, tak Google ví, které stránky navštěvujeme.
Toolbar
Pokud používáte jiný prohlížeč než Chrome (třeba Firefox, IE…) a nainstalovali jste si do něj lištu Google Toolbar a propojili ji se svým účtem (např. aby vám ukazovala, jestli jste dostali nový email), Google zase může vědět, které stránky prohlížíte.
Prohlížeče však poskytují možnost využít tzv. anonymní mód, kdy při prohlížení webových stránek nejsou ukládána cookies nebo jiná vaše osobní data.
Google+
Google plus je jakási nadstavba, pod kterou Google integruje ostatní své služby a má prvky sociální sítě. Pokud jste zde aktivní, ví Google o čem píšete, s kým se přátelíte, co máte rádi (označujete tlačítkem +1), jaké prohlížíte obrázky, videa, rozklikáváte odkazy…
Webové statistiky Google Analytics
Google dává majitelům webových stránek k dispozici statistický nástroj Google Analytics, který jim podává podrobné informace o jejich návštěvnících. Vzhledem k tomu, že tyto statistiky jsou na velmi dobré úrovni a jsou poskytovány zdarma, používá je opravdu mnoho vlastníků webových stránek. Pokud takové stránky navštívíte, ukládá se o tom informace do cookies nebo k vašemu účtu (viz Chrome výše) a tak Google může vědět, že jste tyto stránky navštívili.
Reklamní systém AdWords / AdSense
Google umožňuje vlastníkům internetových stránek si vydělávat tak, že na nich bude zobrazovat reklamy (Google AdSense). Naopak inzerentům nabízí možnost svoje reklamy na těchto stránkách zobrazovat (Google AdWords). Pokud je na nějakých stránkách taková reklama, zase se o naší návštěvě ukládá informace. Google navíc tyto stránky kategorizuje, takže ví, že stránka kterou jsme právě navštívili se zabývá např. cestováním a že nás tedy pravděpodobně bude zajímat nabídka zájezdů.
Remarketing – pronásledují vás reklamy?
Remarketing je pokročilá možnost propagace, kdy vlastník stránky – nejčastěji eshopu, přidá na svůj web kód, který zjistí, že jste byli na stránce s výběrem určitého zboží – např. tabletu. Pokud tablet nekoupíte, ví že ho vybíráte a je tedy pravděpodobnější, že ho v budoucnu budete kupovat. Takový vlastník eshopu může využít reklamní sítě Googlu a pomocí tzv. remarketingu (a cookies) vám zobrazovat svoje reklamy na tablety na jiných webových stránkách, které jsou do reklamní sítě Googlu zapojeny (viz AdWords/AdSense výše).
Youtube
Sledujete nebo dokonce nahráváte videa na Youtube? Je to opět služba Googlu a ten tak může vědět jaká videa nebo třeba hudba se vám líbí.
Gmail
Používáte email Googlu? Ačkoli se Google dušuje, že tato data neuchovává, anonymně analyzuje slova v emailech a podle nich zobrazuje reklamy ve webovém rozhraní Gmailu, když čtete svou poštu. To spousta lidí považuje za poměrně kontroverzní zásah do soukromí.
Picasa
Používáte fotogalerii Picasa nebo přes ni na web ukládáte fotky? Google je může analyzovat a vědět co rádi fotíte. Pokud ve službě označíte jménem určitého člověka na fotografii, Google se snaží rozpoznat, jestli není na dalších fotografiích.
Kalendář Google
Google může analyzovat co je nejčastěji předmětem schůzek, kde, kdy a s kým se scházíte.
Google Talk
Talk je služba pro chatování nebo hlasovou či videokomunikaci. Google pomocí ní může zjistit s kým se přátelíte a teoreticky analyzovat obsah komunikace. Jeho technologie umožňují analyzovat nejen text, ale i mluvené slovo. V GTalk je možné přejít do důvěrného režimu konverzace, kdy se obsah nikam neukládá.
Voice search
Nebo-li hlasové vyhledávání – řeknete do telefonu nebo mikrofonu počítače co hledáte a Google to převede do textu a najde odpověď, kterou vám v některých jazycích i přeříká hlasem. To znamená, že může analyzovat i mluvené slovo.
Dokumenty Google
Teoreticky je možné analyzovat o čem píšete.
Google news
Identifikuje zprávy, které vás zajímají.
Mapy Google
Mapy jsou opět studnice informací o vás. Prozrazujete místa, na kterých se vyskytujete, která plánujete navštívit, plánujete trasy, díváte se na spoje městské hromadné dopravy, označujete svá oblíbená místa. Google vás navádí k zadání adresy svého domova a zaměstnání, díky čemu vám může zjednodušit plánování cesty do práce nebo domů (pomocí mobilního telefonu) – zase ale prozrazujete soukromé informace.
Google Latitude je součástí mobilních map a jedná se o službu, která ukazuje kde jsou vaši přátelé a naopak vašim přátelům ukazuje vaši polohu. Využití má především ve spojení s mobilním telefonem a prozrazujete svoji aktuální polohu kdykoli, kdy jste přes telefon připojeni k internetu. Volitelnou součástí služby Latitude je možnost zaznamenávání historie polohy, kdy Google zaznamenává vaši polohu (resp. polohu vašeho telefonu) každý den či hodinu a můžete tak vidět kde jste byli třeba před rokem. To jsou jistě také data pro zajímavou analýzu.
Telefon s Androidem
Pokud používáte mobilní telefon s operačním systémem Android, Google rovněž může získávat informace o tom, co s telefonem děláte – jaké jste si pořídili aplikace, filmy, knihy či hudbu přes Google play. Co hledáte, kde se pohybujete, komu voláte či píšete SMS…
Asi si dokážete představit, že Google toho o nás může zjistit opravdu hodně. Ale…
Google není jediný
To, že jsem si pro popis shromažďování informací vybral právě Google je proto, že je v tomto oboru nejlepší. Tím, že poskytuje tak široké spektrum služeb, že se jim prakticky nemůže vyhnout žádný uživatel internetu. Rozhodně to však není jediná firma, která o nás získává informace a na jejich základě na nás cílí svou reklamu.
Sociální síť Facebook o nás ví také kde co. Už tím, že na něm vyplníme svůj profil o sobě prozrazujeme jméno, datum narození, bydliště, s kým se přátelíme, jaké máme zájmy… Tyto informace dále upřesňujeme tím, že „lajkujeme“ informace, události, fotky, videa, firmy, místa, webové stránky, facebookové stránky a spousty dalšího. Proto je reklama na Facebooku tak dobře cílená.
Apple
Apple rovněž o svých uživatelích ví spoustu informací – jaké stahují aplikace, jakou kupují hudbu, filmy, knihy… Co se týká vyhledávání v mobilních telefonech nebo tabletech Applu, tak tam se ale musíme vrátit ke Googlu, který zde vyhledávání poskytuje. A to, že odtud získává velmi zajímavá data je jasné, protože se s Applem nedávno dohodl, že mu zaplatí roční poplatek v odhadované výši 1 miliardy dolarů za to, že uživatelé iPhonů, iPadů a iPodů budou vyhledávat další rok právě přes Google.
Mobilní operátoři
Spousty zajímavých informací o nás však ví i např. mobilní operátoři – pokud máme tarifní program, tak znají naše jméno, pohlaví, věk, bydliště… Podle přihlašování telefonu k základnovým stanicím vědí, kde se právě pohybujeme. Znají naši útratu za telefon. A to už jsou také pěkná data pro pěkně zacílenou reklamu jejich inzerentů.
A co offline?
Vezměme si například Tesco nebo Billu se svými věrnostními kartami – zákazník poskytne základní údaje o sobě a svém bydlišti vyplněním registračního formuláře a při každém nákupu, kdy předloží svou věrnostní kartu má prodejce přehled o tom, co přesně nakupuje a vytvořit mu tak cílenou nabídku.
Co bude dál?
Kam se však sledování může dále vyvíjet? Obecně se má za to, že v budoucnu budou naše životy mnohem více veřejné než nyní. Čím dál více času trávíme na internetu (nejen přes PC, ale i přes telefon) a čím dál více služeb o nás bude schopno kvalitně získávat různá data. Sledování pak nemusí probíhat jen přes internet, ale třeba i přes kamerové systémy, které nás budou schopny identifikovat kdykoli kolem kamery projdeme.
Vzhledem k tomu, že Google (nebo třeba Apple) má technologii na analýzu mluvené řeči (viz Voice search, Google Now, Siri apod.), určitě by bylo zajímavé nabízet reklamu i podle toho, o čem právě telefonujete. Třeba se jednou dočkáme toho, že se po skončení hovoru, ve kterém se domlouváte kdy půjdete na squash, zobrazí na obrazovce telefonu inzeráty na squashové rakety a hřiště v okolí k pronajmutí.
Jak jsou tyto informace střeženy?
Google se snaží o transparentnost toho, jakým způsobem shromažďuje a nakládá s našimi citlivými informacemi. K tomu i obecně radí, jak by se na internetu lidé měli chovat, aby jejich soukromá data nemohla být zneužita či zcizena. Z poslední doby zaujala velmi sympatická iniciativa Průvodce bezpečným chováním na internetu na stránce www.google.cz/goodtoknow/.
Je také nutno říci, že Google nabízí, že nebude sledovat vaše citlivá data, pokud si to nebudete přát a nebude tak podle těchto informací zobrazovat reklamy.
Co vše o vás Google ví a prostřednictvím jakých služeb zjistíte, když se přihlásíte pod svým googlovským účtem na této stránce: www.google.com/dashboard/
Správce nastavení reklam a podle jakých informací Google reklamy cílí přesně na vás podle vašich zájmů je možné zobrazit zde: www.google.com/ads nebo zde: www.google.com/settings/ads/onweb/
Můžete také nashromážděné informace smazat a Google vám tak bude zobrazovat pouze necílenou reklamu.
Zdroj: Internetový marketing